"Nie ma gdzie ładować" - obalam mit!
"Nie ma gdzie ładować" - obalam mit!
Analiza domowego i publicznego ładowania samochodów elektrycznych w Polsce
W 2025 roku jeden z najczęściej powtarzanych mitów dotyczących elektromobilności brzmi: „Nie ma gdzie ładować samochodów elektrycznych”. Dla osób, które nie miały jeszcze bezpośredniego kontaktu z EV, może brzmieć przekonująco. Ale dane mówią coś zupełnie innego. Przyjrzyjmy się faktom, zarówno w kontekście ładowania w domu (AC), jak i na trasie (DC). Zobaczmy też, jak wygląda koszt energii oraz jaką rolę odgrywają taryfy dynamiczne i inteligentne ładowanie.
Ładowanie w domu – komfort i niezależność
Dla wielu kierowców samochód elektryczny ładowany w domu jest jak telefon, po prostu podłączasz go na noc i rano jest gotowy do jazdy. Obecnie:
- Standardowy wallbox 11 kW (instalacja 3-fazowa) pozwala naładować auto w 5–8 godzin (idealne do nocnego ładowania).
- Wallbox 22 kW oferuje większą elastyczność, szczególnie dla pojazdów o większej mocy ładowania AC. (ważna moc przyłącza domowego i ładowarki w pojeździe).
- Zwykłe gniazdko 230 V umożliwia ładowanie z mocą 2,3 kW (ok. 100–120 km zasięgu przez noc). Wymaga jednak dobrej instalacji elektrycznej i odpowiednich zabezpieczeń (najlepiej osobny obwód z bezpiecznikiem)
- Gniazdko siłowe tutaj ze wsparciem przychodzi Greencell ze swoją ładowarką Habu
Koszt instalacji wallboxa? Od ok. 3 do 4 tys. zł z montażem, z możliwością odliczenia od podatku w przypadku firm.
Ładowanie publiczne – sieć rośnie szybciej niż flota EV
Z danych PSNM i elektromobilni.pl wynika, że w czerwcu 2025 w Polsce funkcjonowało:
- 10 255 ogólnodostępnych punktów ładowania, z czego ok. 33% to szybkie ładowarki DC
- To oznacza wzrost o 55% rok do roku
- Obecnie przypada 8 EV na 1 punkt ładowania (rok wcześniej było to 12:1) - infrastruktura rośnie szybciej niż flota
Nowe inwestycje wspierane są przez programy NFOŚiGW i unijne fundusze, a największe sieci rozwijają infrastrukturę przy autostradach trasach TEN-T ale także bardzo aktywne są sieci supermarketów.
Najwięksi operatorzy sieci w Polsce. TOP 5 pod względem ilości punktów DC. (F5A.eu)
- GreenWay 21%
- Lidl 18,9%
- PowerDot 16,5%
- Orlen 9,3%
- Kaufland 5,8%
Ile kosztuje ładowanie? Coraz mniej – dzięki smart taryfom
Przykładowe koszty:
- Ładowanie w domu (taryfa nocna lub dynamiczna): 0,40-0,70 zł/kWh
- Koszt 100 km jazdy EV z wallboxa 11 kW: ok. 10 zł
- Szybka ładowarka publiczna (DC 100-150 kW): 1,80-2,60 zł/kWh
- Zasięg 100 km przy ładowaniu DC: ok. 25-35 zł
A co z taryfami dynamicznymi?
Wg analiz portalu Elektromobilni.pl:
- Przy taryfie dynamicznej np. od Pstryk.pl, koszt energii spada poniżej 0,40 zł/kWh, a w wybranych godzinach - szczególnie w słoneczne dni - nawet do 0,00-0,10 zł/kWh.
- Przejazd 100 km może kosztować mniej niż 1 zł, a to realna oszczędność.
- System Pstryk automatycznie ładuje auto wtedy, gdy energia jest najtańsza lub... prawie darmowa.
To zupełnie nowy sposób myślenia o ładowaniu – inteligentna automatyzacja i oszczędność bez angażowania kierowcy.
Podsumowanie: koniec z mitem o braku ładowarek
Zarówno dane statystyczne, jak i realia użytkowe pokazują jasno:
- ✅ Domowe ładowanie AC to wygodny, tani i bezpieczny sposób codziennego ładowania EV
- ✅ Publiczne ładowarki DC są coraz bardziej dostępne – zwłaszcza przy trasach i w miastach
- ✅ Koszty ładowania są przewidywalne i mogą być niższe niż koszt tankowania paliwa – nawet o 70–80%
Dzięki dopłatom, taryfom dynamicznym, technologii wallboxów i przyspieszonej rozbudowie sieci – Polska elektromobilność w 2025 roku nie ma już wymówek.
Planujesz zakup EV do firmy lub prywatnie?
a może rozważasz używanego elektryka ze sprawdzoną baterią.
Zobacz co mamy na stocku: Eco samochody