Polecane samochody

Powrót do listy Powrót do listy

Czy elektryki naprawdę są droższe? Obalam mit!

30.07.2025
Komunikaty prasowe

Jeszcze kilka lat temu różnice cenowe między samochodami elektrycznymi a spalinowymi były na tyle wyraźne, że trudno było je ignorować. Niewielki hatchback na prąd potrafił kosztować więcej niż rodzinny SUV z silnikiem diesla. Ale czasy się zmieniły. Dziś coraz częściej słyszymy hasła w stylu: „Elektryki są tańsze niż myślisz” albo „EV się opłaca”. Tylko czy to nie kolejna marketingowa papka? Zajrzeliśmy pod maski, do tabel z kosztami, do kalkulatorów TCO i na rynek wtórny. Efekt? To, że „elektryki są drogie”, to mit, który nie ma już pokrycia w rzeczywistości.

Cena zakupu to nie wszystko

Nie ma co owijać w bawełnę – wciąż znajdziesz auta elektryczne droższe niż ich benzynowe odpowiedniki. Ale różnice się zacierają i w wielu przypadkach… znikają zupełnie. A jeśli doliczyć państwowe dopłaty, to wiele EV kosztuje dziś mniej niż porównywalne spalinówki.
Weźmy choćby MG4 Electric. Ten kompaktowy hatchback na prąd kosztuje od 131 tys. zł brutto. Ale jeśli załapiesz się na dopłatę z programu „Nasze E- Auto”, cena spada nawet do ok. 90 tys. zł. przy wsparciu 40 tys. PLN [warto zaznaczyć, że wg. danych PSNM – We drive new mobility! - w Polsce za 87% rejestracji odpowiadały firmy stąd przyjęte najwyższe wsparcie]. Tyle samo albo mniej zapłacimy za hybrydową Corollę – która, owszem, jest oszczędna, ale dalej tankujesz ją na stacji.
Dodatkowo – elektryki często już w podstawie oferują wyposażenie, za które w spalinówkach musisz dopłacić: asystenci jazdy, automatyczna klimatyzacja, systemy multimedialne. Efektem, jest to, że już na starcie różnica maleje – a czasem znika zupełnie!

Porównanie TCO: MG4 Electric vs Toyota Corolla Hybrid (Polska, 5 lat / 100 000 km)

Parametr MG4 Electric Toyota Corolla Hybrid Zakup po dopłatach ~90 000 zł ~115 000 zł Energia / paliwo (100 000 km) ~17 000 zł (17kWh100km) ~30 000 zł (~5 l/100 km) Serwis (5 lat) ~4 000 zł ~10 000 zł Wartość rezydualna po 5 latach (est.) ~50 % ~53% TCO łączne (5 lat- utrata 10%/rok) ~67 000 zł ~90 000 zł

Różnica na korzyść EV~23 000 zł oszczędności

Tankujesz prąd, nie benzynę. I to widać w portfelu

Tutaj EV pokazują prawdziwe pazury. Przy dzisiejszych cenach paliw, jazda autem spalinowym to coraz większy wydatek – szczególnie jeśli dużo jeździsz po mieście. Tymczasem koszt przejechania 100 km elektrykiem? Nawet 10 zł – przy ładowaniu w domu. (tutaj pomaga Pstryk i taryfy dynamiczne) Z fotowoltaiki? Praktycznie za darmo. A nawet na szybkiej ładowarce publicznej często zapłacisz mniej niż za benzynę (zwłaszcza przy obecnych promocjach wakacyjnych) Do tego serwis. EV nie mają skrzyni biegów, oleju silnikowego, turbosprężarki, sprzęgła, rozrządu, filtra DPF, EGR – lista robi się długa. I droższa, jeśli mówimy o aucie spalinowym. Przegląd EV często kończy się na uzupełnieniu płynów, wymianie filtra kabinowego i sprawdzeniu stanu baterii.

A rynek używanych? Też już nie taki “dziki”
Jeszcze niedawno rynek wtórny EV był jak dziki zachód. Mały wybór, wysokie ceny, niepewność co do stanu baterii. Ale dziś? Coraz więcej elektryków kończy leasingi, import z zagranicy, a ceny – spadają. Wg. danych PZPM w tym roku sprowadziliśmy juz blisko 4 tys. pojazdów elektrycznych.


Przykłady oferty AAA AUTO:

1. Nissan Leaf II (40 kWh) z 2019 roku? Znajdziesz go za 60–65 tys. zł.
2. Renault Zoe Z.E 40 INTENS? Od 35-50 tys. zł.
3. A nawet Tesla Model 3 z 2020 – za 110–130 tys. zł. To już konkretne auta dla konkretnego kierowcy.

A jak z baterią? Spokojnie. Większość EV ma gwarancję na 8 lat lub 160 tys. km. A w praktyce – po 5 latach baterie tracą średnio 10–15% pojemności. Nadal wystarczająco, by jeździć codziennie po mieście lub do pracy a nawet wybrać się w dalsza trasę. Dodatkowo każdy pojazd otrzymuje certyfikat SOH baterii od Aviloo.

Elektryk daje coś jeszcze
Nie oszukujmy się – oprócz oszczędności, EV dają też komfort i ciszę. Jazda „na prądzie” to zero wibracji, natychmiastowy moment obrotowy i wrażenie jazdy w klasie wyższej.
Dodatkowo – coraz więcej miast wprowadza strefy czystego transportu. Elektryki wjadą wszędzie. Czasem także… pojadą buspasem, zaparkują za darmo i ominą korki.
Dla firm to też sygnał: dbamy o środowisko. ESG, CSR, zielony wizerunek – nie tylko modne hasła, ale konkretne działania.

Podsumowanie: mit obalony
Powiedzmy to jasno: samochody elektryczne nie są już „zbyt drogie”. W wielu przypadkach są tańsze niż spalinowe – i to nie tylko na dłuższą metę, ale także przy zakupie.
Nie wierzysz? Policzymy razem. A potem... zapraszamy na jazdę próbną. Bo żaden arkusz Excel nie odda tego, co czuje się za kierownicą EV.

Cenimy Twoją
prywatność

Używamy plików cookie, aby przeglądanie naszej witryny było dla Ciebie jak najwygodniejsze. Pliki cookie służą nam do ulepszania naszych usług, a jednocześnie możemy lepiej oferować Ci treści, które mogą być dla Ciebie interesujące i przydatne.

Zarządzaj plikami cookie

Polityka prywatności

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort przeglądania. Spośród tych plików cookie, pliki cookie sklasyfikowane według potrzeb są przechowywane w Twojej przeglądarce, ponieważ są one niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny.

Pliki cookies są wykorzystywane do przechowywania Twoich ustawień i preferencji, analizy ruchu na naszych stronach, zapewniania funkcji mediów społecznościowych oraz personalizacji treści i reklam. Informacjami o korzystaniu z naszych stron dzielimy się również z naszymi partnerami z branży mediów społecznościowych, reklamy i analizy. Wyrażasz swoją zgodę firmie AUTOCENTRUM AAA AUTO sp. z o.o. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityka Cookie .


Koniecznie Zawsze aktywny

Niezbędne pliki cookie są kluczowe dla podstawowych funkcji witryny i bez nich witryna nie będzie działać zgodnie z przeznaczeniem. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.


Funkcjonalny

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać określone funkcje, takie jak udostępnianie treści witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i inne funkcje osób trzecich.


Analityczny

Analityka służy do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o wskaźnikach odwiedzających, współczynnikach odrzuceń, źródłach ruchu i nie tylko.


Marketing

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym spersonalizowanych reklam na podstawie stron, które wcześniej odwiedzili, oraz do analizy skuteczności kampanii reklamowej.