Jak zapłacić za ładowanie samochodu elektrycznego? Rejestracja jest niemal obowiązkowa
Wiele stacji ładowania samochodów elektrycznych w ogóle nie posiada terminala do płatności kartami. Dlatego płacenie za uzupełnienie energii zwykle nieco różni się od tego, do czego przyzwyczajeni są kierowcy w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi. W większości przypadków wymagana jest rejestracja u odpowiedniego dostawcy usług ładowania. Jest to korzystniejsze nawet tam, gdzie możliwa jest „anonimowa” płatność kartą, gdyż zazwyczaj wiąże się to z niższymi cenami.
Jednocześnie chipy, które użytkownik musiałby posiadać od operatora danej sieci, nie są już zazwyczaj absolutną koniecznością. Z pewnymi wyjątkami wystarczą dziś rejestracja online u danego dostawcy i aplikacja na telefonie komórkowym. Dzięki temu można łatwo rozpocząć ładowanie, a płatność będzie realizowana później albo kartą po zakończeniu ładowania (użytkownik wprowadza kartę do aplikacji), albo w miesięcznym rachunku za usługi, gdyż np. rachunek jest wysłane do Ciebie przez operatora komórkowego.
Alternatywą dla rejestracji w kilku różnych sieciach jest zarejestrowanie się w jednej z usług o większym zasięgu. Różni dostawcy agregują stacje kilku sieci i umożliwiają ładowanie bez konieczności rejestracji w kilku firmach. Takimi agregatorami często są firmy motoryzacyjne. Przykładowo krajowa Škoda oferuje usługę Powerpass, która umożliwia ładowanie w ponad 300 000 ładowarek w całej Europie (w tym szybka Ionita). Rachunek za ładowanie będzie następnie pojawiał się ponownie raz w miesiącu.
Rejestrując się w takim serwisie, użytkownicy nie muszą się martwić o autoryzację przy ładowarce, bo nie muszą szukać odpowiedniej aplikacji czy odpowiedniego chipa. Nowym trendem jest automatyczna autoryzacja samochodu na ładowarce (standardy Plug and Charge lub Autocharge), co jeszcze bardziej uprości cały proces.
