Polecane samochody

Scoring akumulatora według Aviloo

Tylko SoH nam nie wystarczy

Akumulator to najdroższa i jednocześnie najdelikatniejsza część pojazdu. Z biegiem czasu pojawiają się na nim defekty i zużycie, co skutkuje zmniejszeniem jego pojemności i żywotności. Chociaż istnieje metodologia wyrażająca pozostały czas pracy akumulatora, dane te są dla nas niewystarczające. SoH, czyli Stan zdrowia akumulatora, opiera się na metodologii producentów pojazdów elektrycznych i z wielu powodów nie ma w pełni dokładnej wartości informacyjnej, o czym dowiesz się poniżej.

Ważniejszy jest scoring akumulatora

Scoring akumulatora liczony metodą Aviloo polega na pełnej analizie historii Systemu Zarządzania Akumulatorem (BMS), który przechowuje wiele danych. Są to przykładowo następujące dane:

Na podstawie tych danych akumulatorowi przypisuje się następnie ocenę od 0 do 100 punktów. Oprócz historii jego użytkowania, ocena ta uwzględnia także informację o utracie komunikacji z BMS, a w szczególności informację o różnicach napięć i temperatur poszczególnych ogniw elektrochemicznych.

Tak więc podczas testu przed zakupem pojazdu uzyskujemy nie tylko odczyt SoH, ale również scoring akumulatora. Na podstawie tych dwóch wartości podejmujemy następnie decyzję, czy kupić pojazd i za jaką cenę.

Dlaczego nie polegać tylko na SoH

Pomiar SoH jest w zasadzie prosty. Dzielimy aktualnie dostępną energię akumulatora przez energię nowego akumulatora i otrzymujemy stosunek, który następnie wyrażamy w procentach.

Najlepszym przykładem jest:

Dostępna energia w akumulatorze używanego samochodu:
10 kWh

Energia zmagazynowana w akumulatorze nowego samochodu:
16 kWh

Zatem wynik to:
10/16 × 100 = 62,5 % SoH

Bufor lub rezerwa

W większości BEV znajdziemy tzw. bufor, czyli rezerwę pojemności energii zmagazynowanej w akumulatorze.

RRóżni producenci podchodzą do pokazania tej rezerwy na różne sposoby, dlatego liczby źródłowe użyte do obliczenia SoH mogą nie odzwierciedlać rzeczywistości i realnego spadku kondycji baterii.

Jedynym sposobem sprawdzenia rzeczywistej kondycji akumulatora jest jego scoring.

Większość sprzedawców używanych samochodów elektrycznych informuje klientów jedynie o SoH. Tylko u nas udostępnimy Ci oba dane – zarówno STAN ZDROWIA AKUMULATORA, jak i SCORING AKUMULATORA.

Dzięki temu masz dokładne informację o rzeczywistej kondycji akumulatorów we wszystkich oferowanych przez nas samochodach!

Wybierz samochód