Procedura zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych1

Podstawa prawna

art. 25 Ustawy z dn. 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.


I. Preambuła

Autocentrum AAA Auto sp. z o.o. (dalej również: Spółka) to wspólne dobro. Prawidłowe funkcjonowanie Spółki zapewnia atrakcyjne miejsca pracy, dobrą atmosferę i bezpieczeństwo, wysoką jakość naszych usług i produktów, satysfakcję klientów i kontrahentów, a co za tym idzie - stabilność finansową i rozwój. Ochrona tych dóbr to wspólna odpowiedzialność całego zespołu Autocentrum AAA Auto sp. z o.o.

W związku z powyższym Autocentrum AAA Auto sp. z o.o. przyjmuje „Procedurę zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych”.


II. Cel procedury

Celem niniejszej procedury jest:

W długofalowej perspektywie celem niniejszej procedury jest:


III. Przedmiot zgłoszenia – sugestie i informacja o naruszenia prawa

Zgłoszenie może dotyczyć sugestii lub informacji o naruszeniu prawa.

Zgłoszenie sugestii dotyczy poprawy warunków pracy i zarządzania w Autocentrum AAA Auto sp. z o.o. Sugestia nie dotyczy naruszenia prawa.

Zgłoszenie naruszenia prawa obejmuje informację, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące działania lub zaniechania oznaczającego naruszenie prawa, regulacji wewnętrznych lub standardów etycznych obowiązujących w Spółce, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Autocentrum AAA Auto sp. z o.o. Takiemu zgłoszeniu podlegają też próby ukrycia naruszenia.


IV. Tryb dokonywania zgłoszeń

Zgłaszanie naruszeń i sugestii jest wyrazem troski o dobro Spółki, jego interesariuszy oraz otoczenia, w którym prowadzi działalność, a także – dobro współpracowników zgłaszającego.

Skorzystanie z procedury jest dobrowolne i nie wyklucza skorzystania w tym samym celu użycie drogi służbowej.

Zgłoszenia mogą być dokonywane bezpośrednio poprzez:

Autocentrum AAA Auto sp. z o.o. zachęca do korzystania w pierwszej kolejności z kanałów wewnętrznych zgodnie z niniejszą procedurą, co pozwala na szybką reakcję na zgłoszenie z wykorzystaniem zasobów organizacji.


V. Zgłoszenia wewnętrzne

Przyjmowaniem zgłoszeń w ramach procedury Autocentrum AAA Auto sp. z o.o. zajmuje się Country HQ Manager.

Sugestie i naruszenia mogą być zgłaszane poprzez następujące kanały wewnętrzne:

Zgłoszenia ustne są dokumentowane, za zgodą zgłaszającego, nagraniem, transkrypcją z nagrania lub – jeżeli nie są nagrywane - protokołem z rozmowy.

Zgłaszający ma prawo do sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu ze zgłoszenia.

Zgłoszenie może mieć charakter:

Decyzję o podaniu danych osobowych podejmuje zgłaszający. W razie zgłoszenia anonimowego nie będzie – w toku postępowania wyjaśniającego lub poza nim - ustalana tożsamość zgłaszającego.

W przypadku otrzymania anonimowego zgłoszenia wewnętrznego, jednostka przyjmująca zgłoszenie zobowiązana jest przekazać je jednostce opisanej w punkcie VII, celem podjęcia działań następczych.

Dane osobowe zgłaszającego oraz innych osób, o których mowa w zgłoszeniu, mają charakter poufny. Za dane osobowe uważa się wszelkie informacje pozwalające zidentyfikować osobę w sposób bezpośredni, jak imię i nazwisko, lub pośredni, jak okoliczności, w których brała udział, a także adres e-mail oraz nazwa stanowiska – jeśli mają zindywidualizowany charakter.

Jeżeli w toku postępowania wyjaśniającego rozpoznana zostanie tożsamość anonimowego zgłaszającego, zachowuje on wszelkie prawa do ochrony poufności swoich danych osobowych zgodnie z pkt. V.8.

Z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w pkt V.11. poniżej, dane osobowe zgłaszającego nie mogą być bez jego wyraźnej zgody ujawnione żadnej osobie poza osobami upoważnionymi do przyjmowania zgłoszeń oraz prowadzenia działań następczych.

Dane osoby zgłaszającej można przekazać wyłącznie wówczas, gdy jest to koniecznym i proporcjonalnym środkiem do realizacji postępowań wyjaśniających lub postępowań sądowych przez odpowiednie organy publiczne, takie jak np. prokuratura, sąd. W takim przypadku informuje się zgłaszającego o planowanym terminie przekazania danych.

Zgłaszający otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w terminie 7 (słownie: siedmiu) dni od dnia wpływu zgłoszenia, chyba że zgłaszający nie podał adresu, na który należy przekazać potwierdzenie.


VI. Zgłoszenia zewnętrzne

Zgłaszający ma prawo – obok lub w miejsce dokonania zgłoszenia wewnętrznego – dokonać zgłoszenia zewnętrznego do:

lub w stosownych przypadkach do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.

Sygnalista, który dokonał wyłącznie zgłoszenia zewnętrznego lub dodatkowo dokonał zgłoszenia zewnętrznego, korzysta z takiej samej ochrony jak sygnalista, który dokonał zgłoszenia wewnętrznego.


VII. Działania następcze

Osoby podejmujące działania następcze mają obowiązek przeprowadzić je z należytą starannością.

Działania następcze obejmują:

Powołuje się Komisję Etyki. Skład Komisji Etyki ustalony zostanie odrębną uchwałą Zarządu.

Zadania Komisji Etyki obejmują:

Decyzje wynikające ze zweryfikowania zasadności zgłoszenia podejmuje Zarząd. Zarząd może delegować określone decyzje innym właściwym pracownikom Autocentrum AAA Auto sp. z o.o., w szczególności przełożonemu osoby, której zgłoszenie dotyczy, przełożonemu osoby stosującej działania odwetowe, audytorowi wewnętrznemu, dyrektorowi właściwego działu.

Członek Komisji Etyki przed podjęciem czynności:

Upoważnienia oraz zobowiązania do poufności przekazuje się do podpisu właściwej osobie, a następnie przechowuje je dział HR Spółki.

Osoba zaangażowana w działania następcze wykonuje powierzone czynności w sposób bezstronny. W razie wystąpienia okoliczności budzących uzasadnione wątpliwości co do bezstronności, osoba zaangażowana w działania następcze ma obowiązek powstrzymać się od czynności i powiadomić o powodach Zarząd. Zarząd może z własnej inicjatywy odsunąć od działań następczych osobę, jeżeli zachodzi wobec niej podejrzenie o konflikt interesów.


VIII. Weryfikacja zgłoszeń

Po otrzymaniu zgłoszenia podmiot, o którym mowa w pkt. V.1 podejmuje następujące czynności porządkowe:

Komisja Etyki wstępnie weryfikuje zgłoszenie ustalając, czy nie jest ono oczywiście bezzasadne. W razie stwierdzenia oczywistej bezzasadności zgłoszenia Komisja Etyki przekazuje stosowną informację zwrotną zgłaszającemu i zamyka postępowanie wyjaśniające.

Komisja Etyki zamyka postępowanie również w przypadku, gdy informacje zawarte w zgłoszeniu nie pozwalają na kontynuowanie postępowania wyjaśniającego, a zgłaszający nie odpowiedział na pytania uszczegóławiające lub nie zostawił do siebie danych kontaktowych.

Po wstępnej weryfikacji Komisja Etyki ustala czynności, które będą podjęte w ramach postępowania wyjaśniającego, oraz kalendarz tych czynności.

Komisja Etyki przeprowadza rzetelne postępowanie wyjaśniające w oparciu o następujące zasady:

Komisja Etyki może korzystać ze wsparcia eksperta zewnętrznego lub wewnętrznego.

W wyniku postępowania wyjaśniającego Komisja Etyki sporządza raport, w którym:

Po przekazaniu raportu Komisja Etyki zamyka postępowanie wyjaśniające, zgodnie z czym dokonywane są odpowiednie wpisy w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych.

Komisja Etyki przekazuje zgłaszającemu informację zwrotną obejmującą co najmniej informację o działaniach, które zostały lub zostaną podjęte w reakcji na zgłoszenie, wraz z uzasadnieniem, dlaczego zdecydowano się na takie, a nie inne działania. Informacja zwrotna musi być przekazana w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub w przypadku nieprzekazania potwierdzenia – 3 miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia.


IX. Ochrona osoby zgłaszającej

Autocentrum AAA Auto sp. z o.o. chroni osoby dokonujące zgłoszenia wewnętrzne lub zewnętrzne przed działaniami odwetowymi. Postanowienia dotyczące ochrony przed działaniami odwetowymi stosuje się odpowiednio do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym (np. osoby spokrewnionej ze zgłaszającym), jeżeli również pozostają w relacji zawodowej z Autocentrum AAA Auto sp. z o.o.

Działania odwetowe oznaczają działania lub zaniechania w kontekście zawodowym spowodowane zgłoszeniem wewnętrznym lub zewnętrznym, które naruszają lub mogą naruszać prawa zgłaszającego lub wyrządzają lub mogą wyrządzić zgłaszającemu nieuzasadnioną szkodę, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście.

Działania odwetowe, w szczególności polegające na łamaniu praw pracowniczych oraz stosowaniu mobbingu i dyskryminacji są w [nazwa podmiotu] surowo wzbronione i podlegają karom dyscyplinarnym.

Zakazane są też próby lub groźby zastosowania działań odwetowych.

Podejmowanie działań odwetowych wobec zgłaszającego przez przełożonych lub współpracowników lub podwładnych stanowi działanie naruszające interes Spółki.

Osoba zgłaszająca sugestie lub naruszenia podlega ochronie, pod warunkiem, że:

Ochroną obejmuje się następujące osoby zgłaszające:

Autocentrum AAA Auto sp. z o.o. zakazuje utrudniania zgłoszeń lub podejmowania prób ich utrudniania, w szczególności poprzez przemoc, groźbę lub podstęp.

Ujawnianie tożsamości osoby zgłaszającej bez jej wyraźnej zgody jest zabronione.

Ochronie nie podlegają osoby, które świadomie zgłaszają nieprawdziwe informacje lub nimi manipulują.

Niezależnie od ochrony przed działaniami odwetowymi, osoba zgłaszająca może być pociągnięta do odpowiedzialności we właściwym zakresie, w szczególności odpowiedzialności pracowniczej, jeśli sama uczestniczyła w naruszeniu.


X. Prawa osób, których dotyczy zgłoszenie

Dane osoby, której zgłoszenie dotyczy, stanowią informację poufną.

Do momentu zakończenia postępowania wyjaśniającego oraz rozstrzygnięcia zasadności zarzutu naruszenia prawa lub standardów etycznych osobie, której zgłoszenie dotyczy, przysługuje domniemanie niewinności.

Osobie, której zgłoszenie dotyczy, przysługuje prawo do rzetelnego postępowania wyjaśniającego, w szczególności:


XI. Edukacja i komunikacja

Komisja Etyki czuwa nad organizacją:


XII. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych

Podmiot, o którym mowa w pkt. V.1 prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych.

Administratorem danych zgromadzonych w rejestrze jest Autocentrum AAA Auto sp. z o.o.

W rejestrze umieszcza się następujące informacje:

Informacje zawarte w rejestrze zgłoszeń mają charakter poufny i są objęte obowiązkiem poufności. Dostęp do rejestru zgłoszeń mają osoby posiadające pisemne upoważnienie.

Wzór rejestru zgłoszeń stanowi Załącznik 1 do niniejszej procedury.

Informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.

Dane osobowe nie mające znaczenia dla rozpatrywania sprawy nie są zbierane w rejestrze, a w razie przypadkowego zebrania są usuwane, nie później niż 14 dni od powzięcia ustalenia, że przechowywanie ich jest zbędne.


XIII. Publikacja i dostęp do procedury

Procedura została skonsultowana i podana do wiadomości pracowników poprzez przesłanie drogą elektroniczną na służbowe adresy e-mail osób pracujących dla organizacji i opublikowanie procedury w Intranet Spółki w zakładce Compliance.

Treść procedury jest dostępna w Intranet Spółki w zakładce Compliance.

Informacje o procedurze przekazywane są każdorazowo osobom lub podmiotom prawnym ubiegającym się o zatrudnienie, zlecenie lub kontrakt w Autocentrum AAA Auto sp. z o.o. na etapie przed podpisaniem odpowiedniej umowy.


XIV. Postanowienia końcowe

Niniejsza procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości osób pracujących dla organizacji.

Niniejsza procedura podlega konsultacji z przedstawicielami pracowników.

Przepisy niniejszej procedury podlegają przeglądowi nie rzadziej niż raz na trzy lata.

W sprawach nieuregulowanych niniejszą procedurą zastosowanie mają odpowiednie przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, Ustawy z dn. 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, oraz Kodeksu pracy.

Cenimy Twoją
prywatność

Używamy plików cookie, aby przeglądanie naszej witryny było dla Ciebie jak najwygodniejsze. Pliki cookie służą nam do ulepszania naszych usług, a jednocześnie możemy lepiej oferować Ci treści, które mogą być dla Ciebie interesujące i przydatne.

Zarządzaj plikami cookie

Polityka prywatności

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort przeglądania. Spośród tych plików cookie, pliki cookie sklasyfikowane według potrzeb są przechowywane w Twojej przeglądarce, ponieważ są one niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny.

Pliki cookies są wykorzystywane do przechowywania Twoich ustawień i preferencji, analizy ruchu na naszych stronach, zapewniania funkcji mediów społecznościowych oraz personalizacji treści i reklam. Informacjami o korzystaniu z naszych stron dzielimy się również z naszymi partnerami z branży mediów społecznościowych, reklamy i analizy. Wyrażasz swoją zgodę firmie AUTOCENTRUM AAA AUTO sp. z o.o. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityka Cookie .


Koniecznie Zawsze aktywny

Niezbędne pliki cookie są kluczowe dla podstawowych funkcji witryny i bez nich witryna nie będzie działać zgodnie z przeznaczeniem. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.


Funkcjonalny

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać określone funkcje, takie jak udostępnianie treści witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i inne funkcje osób trzecich.


Analityczny

Analityka służy do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o wskaźnikach odwiedzających, współczynnikach odrzuceń, źródłach ruchu i nie tylko.


Marketing

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym spersonalizowanych reklam na podstawie stron, które wcześniej odwiedzili, oraz do analizy skuteczności kampanii reklamowej.